dr Melita Vidaković

Melita Vidaković je rukovodilac Odeljenja za molekularnu biologiju. Njena grupa je trenutno fokusirana na rasvetljavanje osnovnih mehanizama uključenih u epigenetičku kontrolu ekspresije gena u zdravlju i bolesti (dijabetes i kancer). Ova studija na više nivoa uključuje: osnovne mehanizme metilacije/demetilacije DNK i identifikaciju novih regulatornih proteina koji orkestriraju koordinisanu ekspresiju gena, signalne puteve kojima hranljive materije utiču na razvoj dijabetesa menjajući ćelijsku homeostazu i razvoj inovativnih pristupa u lečenju dijabetes i kancera, sa metilacijom gena kao centralnom metom odgovornom za reprogramiranje ćelija (formiranje ćelija koje proizvode insulin) i iniciranje tumora. Ovaj rad uključuje nekoliko najsavremenijih tehnika, kao što je novi sintetički epigenetski alat zasnovan na CRISPR/dCas9 tehnologiji.

Jedno od naučnih dostignuća je pokretanje epigenetskih studija, kao nove istraživačke grane na IBISS-u. Sa članovima tima je razvila intenzivna istraživanja u oblasti dijabetesa i epigenetike koja uključuju široku međunarodnu saradnju. Dr Vidaković је svoja naučna saznanja sticala u mnogim laboratorijama u Evropi (Odsek za biohemiju, Univerziteta Federiko II, Napulj, Italija; Odsek za epigenetičku regulaciju, Helmholc centar za istraživanje u oblasti infekcija, Braunšvajg, Nemačka; Jedinica za ćelijsku fiziologiju i ishranu, Univerzitet Miguel Hernandez, Elche, Španija; Institut za biohemiju, Univerzitet u Štutgartu, Nemačka; Istraživački centar za naprednu nauku i tehnologiju, Univerzitet u Tokiju, Japan), ali glavni istraživački kapacitet dr Vidaković i dalje ostvaruje u Srbiji kao rukovodilac istraživačke grupe na IBISS-u.

Dr Vidaković je član Evropske asocijacije za proučavanje dijabetesa (EASD), član odbora za Nauku i društvo pri FEBS-u, Srpsko društvo za molekularnu biologiju (predsednik Upravnog odbora), Srpskog biohemijskog društva (član Upravnog odbora), Humboltovog kluba Srbije (predsednik od 2023). Učestvovala je u 7 COST akcija (trenutno MC u CA2113). Predavač je na modulu Epigenetika na Biološkom fakultetu, Univerziteta u Beogradu.